csütörtök, július 24, 2014

Az elengedésről...

Mottó: " Minden, amit megtanultam és megismertem, lépésről lépésre közelebb vitt Istenhez. Ma már megingathatatlan meggyőződésem, hogy létezik Gondviselő. Csak abban hiszek, amit biztosan tudok. Ez kiküszöböli a hit szükségességét."Carl Gustav Jung


  Az élettől pontosan azt kapjuk amit  lelkileg vállaltunk. Testet öltésünk előtt léleklemezünkbe íródik minden lecke, feladat, amit itt a Földön meg kell élnünk. Ez a karma, vagyis a TÖRVÉNY miatt van így. Valamit törlesztenünk kell. Ha mindent tökéletesen csináltunk volna, nem születtünk volna ismét emberi testbe.
Addig nem mondhatod magad felnőttnek, amíg áldozatnak érzed magad az életedben történtekért. Ha mégis észreveszed hogy másokat hibáztatsz, sorsod végett másokat felelősségre vonsz, tudd, hogy megnőttél, éveid száma lehet számos, de lelkileg nem vagy még felnőtt.

  A megpróbáltatások értünk vannak, a fejlődésünkért. Fejlődni pedig a SZERETET felé kell. De ez nem azt jelenti, hogy ez csak szeretettel teljes körülmények között lehetséges! Sőt! Néha minél keservesebb, nehezebb a sorsunk, annál nagyobb erő hajt, hogy szeretetteljessé váljunk, hogy mi adjunk.
Jézus tanítása legyen életünk mottója: "Megdobnak kővel, dobd vissza kenyérrel!"
Ez a Krisztusi Szeretet.
Ha eszerint élsz, megtapasztalod, egy reggel úgy ébredsz, hogy elmaradtak életedből a kődobálók és hálás vagy az életedért, mely szeretettel teljes.
Tudjátok a szlogent: "El kell engedni a múltat, a jelenben kell élni".
Tudatosan kell dolgozni magunkon és mikor egy esemény fájdalmától lelkileg szenvedünk, sírunk, nagyon tudatosan meg kell beszélni önmagunkkal, hogy ez az esemény volt, elmúlt. Aki okozta a fájdalmadat, talán már nem is él, vagy egyszerűen csak ennyi tellett az ő lelkiségéből, ő sem kapott többet, vagy meg sem akart bántani, te vagy túlérzékeny.
Az elengedés azért nem könnyű. Lelkünkben ott vannak a régi tapasztalatok is. Nem egy életből. Sok  élet élményét, terhét cipeljük.
Az elengedés testi és lelki folyamat. Fizikai testünkben különösen a zsírszövet ( benne a víz), az auránkban pedig az asztráltest, vagy másként az érzelmi test tárolja az érzelmeket.
Az elengedéshez ma már sok alternatív segítség van. Most kiemelem hangterápiát és a kristályokkal való kezelést, melyek tulajdonképpen rezgésük által hatnak.
A hindu filozófia szerint a világ ősrezgésből való. Mi magunk is láthatóvá, kézzel foghatóvá vált, nagyon lassú rezgésekből állunk, vagyunk.
 Hallgass szép gyógyító mantrákat, vagy menj el  gong, vagy hangtál kezelésre. Persze előtte nézd meg jól, hogy gyógyító legyen akihez mész, hiszen hangtálat bárki tud használni, de a gyógyító szinthez komoly lelki tisztaság, érettség, ego mentesség kell.
 A kristályok szintén nagy segítségünkre lehetnek. Nem véletlen, hogy régmúlt időkben az emberek talizmánt, amulettet viseltek. A kristályok a Föld legszervezettebb, tudattal bíró részei. Minden ami kézzel fogható a Földön, így a mi fizikai testünk és a kristályok is a földelemet képviselik, a föld elemei alkotják. A kristályok gyógyító hatása éppen ezen alapszik. Rezgésük, rendezettségük, szervezettségük visszahat ránk.
Hogy milyen kristályt használj? Nos a legjobb, ha elmész egy börzére, vagy kristályokat áruló boltba és csak nézelődsz. Míg ott vagy, a te kristályod megszólít, ellenállhatatlanul, akár szépségével, akár markodba véve, rezgésével. Ha nem tudtál dönteni vegyél egy hegyikristályt. Ez a legerősebb, leghatékonyabb energetizáló kristály.

Következő blogom témája a kristálygyógyítás lesz, ott bővebben kifejtem a témát.

 Tapasztaljatok! Gyógyítsátok magatokat holisztikusan, mely gyógyítási elv fizikai testünket egy magasabb tudatosság kifejeződésének tartja, eszerint lelkünk, szellemünk van. Ez a bölcsesség segít abban, hogy visszaállítsuk elvesztett harmóniánkat, egészségünket. Támogassuk ezt az erőt a fent említett holisztikus módszerekkel. 

  Végül egy szép mantrát tettem fel. Hallgassátok. 




Szeretettel, namaste

szombat, május 17, 2014

Az Ékszer-város


Mottó: "Mert ahol a te kincsed van, ott a te szíved is"( Máté 6.21.)


A kelet bölcsei úgy tartják, ha felnézünk a csillagos égre és az Univerzum részének érezzük magunkat, akkor a Manipúra, vagy köldökcsakránk harmonikus állapotban van. Ha hiányzik ez az érzés, csakránk működését helyre kell állítanunk.


De egyáltalán mik is azok a csakrák? 

Az ember fizikai testét rétegesen finomtestek burkolják. Az első közvetlen burok az étertest, vagy pránatest, ezt az érzelem vagy asztráltest, azt a gondolati, vagy mentális test, amazt a oksági, vagy kauzális test foglalja magába. Ez alkotja energiamezőnket az aurát, melyet egy felhőként kell elképzelni, ami érzelmeinktől, gondolatainktól függően különböző frekvencián rezeg és a szivárvány szineiben állandóan változik. Az ebben zajló energiaáramlás összefügg testi, lelki egészségünkkel. Az étertestben, amelyet milliónyi ezüstös energiaszál alkot, bizonyos helyeken az energiaszálak intenzíven rezgő, forgó központokat hoznak létre. Ezeket nevezzük szanszkrit nyelven csakráknak, mely kört, korongot, csokrot jelent.
A hindu hagyomány hét fő csakrát tart számon, melyek egymás fölött a farokcsonttól a fejtetőig a gerinc mentén elül és hátul  helyezkednek el. A csakrákat különböző sziromszámú és színű lótuszvirágként ábrázolják és mindegyiknek van egy jellemző állata, de ennek kifejtése egy másik blog témája lehet.
A csakrák szoros kapcsolatban állnak egymással, valamint a fizikai test irányító mechanizmusaival, mint a gerincvelő, idegrendszer, endokrin-, vagy mirigy rendszer.
Örvénylő forgásukkal gondoskodnak anyagi testünk energia- és információellátásáról. Működési zavaraik, így alul- vagy túlműködésük önértékelési, szokásbeli problémákban, testi, lelki betegségekben nyilvánulnak meg.
Spirituális létraként az energaáramlás a csakrákban alulról fölfelé történik a fizikaitól a spirituális síkig, a Muladhara csakrától a Sahasrara csakráig. 
Segítik harmóniánkat a világgal, növelik önismeretünket és az elfogadó, megengedő szeretet megtapasztalása révén /Anahata-, vagy szívcsakra/ segítenek megszabadulni az egótól. Nem más ez az élmény mint a megvilágosulás, hogy nem vagyunk azonosak fizikai testünkkel, az csak templomunk. Önvalónk valójában halhatatlan Fény. 

De térjünk vissza a köldökcsakrához, a solar-plexushoz.

Ez a mi erőközpontunk, a belső Napunk, a plexuson keresztül jut el hozzánk a Napból áradó energia, mely táplálja étertestünket, és ezen keresztül anyagi testünket életerővel tölti fel. Bizony mi is napelemmel működünk, gondoljunk csak bele milyen enerváltak vagyunk a hosszú, téli, borús napokon.

E csakránkon át kerülünk kapcsolatba az embertársainkkal, érzelmi energiát sugárzunk ki a külvilág felé és itt fogjuk fel a másoktól érkező rezgéshullámokat. Ezért van az, ha egy ismeretlen ember szimpatikus, gyomortájékon melegségérzetet érzünk, ellenszenv, félelem esetén viszont önkéntelenül összeszűkül ez a csakra/gut-feeling/. Harmadik csakránk az asztráltesttel áll kapcsolatban, amit a vágyak testének is neveznek s amely az érzelmeink hordozója, éppen ezért az ember ennél a csakránál kerül érzéseinek tudatába, valamint itt szembesülünk árnyékunkkal, a hatalom és alávetettség kettősségével. Az itt lévő tüzes energiák  segítenek külső és belső csatáinkat /szenvedély, harag, düh/ megvívni. Ha az alsó két csakra ösztöneit, vágyait, élettapasztalatainkat helyesen dolgozzuk fel, ez a csakránk megnyílik, egyre több fény áramlik bensőnkbe, életünk, világunk fénytelivé válik. 



  Harmonikus működés esetén békében élünk, képesek vagyunk magunkat elfogadtatni az egész világgal, tiszteletben tartjuk mások érzéseit, tulajdonságait. Életélményeinkben felismerjük a fejlődést adó leckéket, feldolgozásuk után beépítjük személyiségünkbe. Ez a folyamat kiteljesedésünkhöz vezet, megnyilvánulásaink, cselekedeteink spontán összhangban lesznek a természet törvényeivel, melyek a Kozmoszban és az emberekben uralkodnak. A fény megvéd a külvilág negatív sugárzásaitól, e fényerővel vágyainkat mágnesként vonzzuk magunkhoz, felismerjük, hogy a teljesség Isteni örökség.



  Diszharmonikus működés esetén elégedetlenség hajt bennünket, mindent az eszünkkel akarunk irányítani /intuicióra való hagyatkozás hiánya/. Ez adódhat abból, hogy gyermekkorban nem volt részünk feltétel nélküli szeretetben, elismerésben, nem fejlődött ki az önértékelésünk, ezért a külvilágban keressük a hiányzó megelégedést, elismerést. Az anyagi gazdagság lesz az elsődleges szempont az életünkben, túlhajszoltakká válunk, elfojtott érzéseink ingerültség formájában felszínre törnek, pszichoszomatikus betegségek által végül jó, ha belátjuk a puszta külső gazdagság, törtetés nem ad belső, tartós kielégülést, békét.



  Csökkent működés esetén gyakran vágyaink teljesülését akadályozó gátakba ütközünk, kedvetlennek érezzük magunkat. Ennek oka is a  gyermekkorban keresendő amikor is érzéseinket elfojtottuk, megtagadtuk attól félve, hogy szüleink, vagy pedagógusaink, környezetünk nem fogad el. Ez érzelmi salakként elveszi az erőt vágyainkból, cselekedeteinkből. Mindig másokhoz akarunk alkalmazkodni, így sikert érni. Nehéz helyzetekben komoly gyomorgörcsök gyötörnek, idegesek leszünk és félelemmel fogadjuk a kihívásokat. 

   
   A következő viselkedés formák rámutatnak a Manipúra csakra rendellenes működésére: agresszivitás, diszharmónia a családtagokkal, feszélyezett emberi kapcsolatok, manipulálás, kedvetlenség, életbe vetett bizalom hiánya, szégyenlősség, hiszti, szorongás, harag, düh, szadizmus.
Ha valaki külsőleg erőszakos, az belsőleg gyenge, szeretet hiánya van. A bántás szeretetért való könyörgés. Ezt talán nehéz így elfogadni, de szellemtanilag ez a valóság.
  Testi tünetek zavar esetén: gyomor panaszok, fekélyek,(elnyomott félelmek, aggodalmak) bél és emésztési (érzelmi is) zavarok, hasnyálmirigy problémák, cukorbetegség, máj, epe,(elnyomott düh) szem problémák, súly problémák.
Javasolt e csakra betegségeinél a lakto-vegetariánus étkezés.
Fontos, hogy öt alap érzelmünket tudatosítsuk, megéljük!: düh, harag, félelem, bánat, öröm.
Kerüljük az áldozati magatartást, mártíromságot, de kerüljük mások megalázását is!


Természetesen e betegségek hátterében azért számos egyéb ok is meghúzódhat. 

   
A harmadik csakránk harmonizálása és aktivizálása
   
   A természetre hangolódással: a napfény befogadása napozással, és a szemünkön keresztül. Napsütötte repce-, kukorica-, napraforgóföld felidézése. A tűz nézése, gyertyaláng nézése (trataka).
   
   Hangterápia: tüzes ritmusok aktiválják, túlműködését ellazító, nyugtató zene csillapítja.
Zengessük a RAM mantrát, vagy az "O" hangot,(a skálán az e hangmagasságban). 
Megerősítései az "erős vagyok és bátor", "nyitott vagyok", "telve vagyok életerővel", "elérem a célomat".
   
   Színterápia: a sárga szín erősíti a csakra működését, serkenti a gondolkodást, idegműködést, lelkesedéssel, boldogsággal tölti az embert, felszínre hozza a belső bölcsességet, segíti a kapcsolatteremtést. Nézzünk egy szép e csakrához tartozó mandalát.



   
   Kristályterápia: elsődleges kristálya a citrin, de jó a tigrisszem, borostyán, arany topáz is. Használhatjuk őket ékszerként, vagy marokkőként. Viseljünk aranyat, ami spirituális értelemben a Napot szimbolizálja.
  
   Aromaterápia: a levendula nyugtató túlműködésnél, a rozmaring, bergamott alulműködés esetén serkentően hat életerőnkre, önbizalmunkra.
   
   Légzés:  napfonat légzés: szívj be levegőt a hasüregbe s anélkül, hogy kifújnád, a has behúzásával told fel a mellkasba a levegőt, majd ismét a hasba, miközben ellazítod a hasad. Tologasd a levegőt amíg bírod, majd hasból lélegezz ki. Ismételd ezt párszor.  
Hasi légzés, ujjayi légzés, tűzlégzés.
  
   Étkezés: lakto-vegetariánus, Naptól aranyló gyümölcsök,(sárgadinnye, sárgabarack, narancs, citrom...) zöldségek, gabonafélék, melyekkel Naperőket veszünk magunkhoz. (szellemtan) A csakra gabonája a zab.


   Jóga: a karmajóga az önzetlenség jógája segít az elvárások nélküli cselekvés kifejlesztésében, lelki,  szellemi fejlődésünkben.

Csináljunk minden nap pár kör Napüdvözlést, reggeli órákban lélegezzünk kicsit aktívabban, végezzük gyorsabban, ami a szimpatikus idegrendszert stimulálva élénkít.  Délutáni, esti órákban végezzük lassabban, lélegezzünk mélyebben, ami paraszimpatikus hatást keltve nyugtató, feszültségoldó.


Míg az első csakra témája az ÉN, másodiké a párkapcsolat, itt a CSALÁD témaköréhez érkezünk. Itt dolgozhatunk a családban lévő közönyön, irigységen, diszharmónián. Ki kell fejlesztenünk magunkban a kölcsönös hála-,  jóakarat-, bizalom- és megelégedettség érzését. Tudatosítanunk kell önmagunkkal, hogy sorsunkat, családunkba való leszületésünket mi magunk választottuk a tanulás, lelki fejlődés végett.



A Manipúra jelentése Ékszer-város. De mik a mi ékszereink, alapvető értékeink? 

Legyen a szeretetteljes CSALÁD! Legyen abban feltétel nélküli szeretet, együttérzés, elismerés, bizalom, megbocsátás, jóakarat.  Mikor elhagyjuk ezt a földi világot az érzéseinket magunkkal visszük az Égi Családunkhoz. Vigyünk szeretetet!
Ezért a mottóm:"Mert ahol a te kincsed van, ott a te szíved is"( Máté 6.21.)


Namaste,

http://www.ahimsa.hu/index.php?option=com_content&task=view&id=126&Itemid=26



csütörtök, április 03, 2014

Együnk kölest?

Minap a férjem az édesanyjával elment piacra bevásárolni, látott szép édeskömény gumót s miután tudja, hogy nagyon szeretem, hozott egyet.
Jó salátának és párolva egyaránt. Ha vajon párolom, kicsit hagyom megpirulni, karamellizálódni, fűszerekkel, sóval gyengén megszórom, ümm..., nagyon finom.
Most, míg aprítottam, azon gondolkodtam mit ennék hozzá... Gyerünk a spájz! Áááá!, köles, régen ettem és nagyon gyorsan elkészül csak egy kis forró víz, só, bele a köles, kis darab gyömbér. Ha felforr a víz, elzárom, hagyom dagadni. Szóval ilyen egyszerű.

De mi is a köles?  Szerintem egy csodagabona. :)
Egyik legősibb gabonafélénk, melyet őseink már sok ezer éve ismertek, a tönköly, az árpa és a hajdina mellett kásaként mindennap fogyasztottak. Például Attila királyunk idejéből készített feljegyzések (Priszkosz rétor) megemlítik, hogy a hunok, falvaikban köles termesztettek. Ekkor még az egyik legfontosabb gabonánk volt. Mára már nálunk alig ismert, kiszorították a kenyérgabonák, de a föld népessége egyharmadának ma is alapélelme (Afrika, Ázsia). Azért is népszerű itt, mert egy nyáron, többször is kiadós termést hoz.

Nézzük a kölest élettani szempontból:
Erősíti a látást, kiváló vashiányos állapotban (kismamák!), savtúltengésnél, késlelteti az öregedési folyamatokat (modern szóval antioxidáns), gyulladáscsökkentő, szabályozza a vércukorszintet, zsíranyagcserét. Karbantartja az erek falát, a tüdőfalat és az emésztőrendszert. Segít megvédeni a fogzománcot. Magas szilícium tartalmánál fogva serkenti az immunrendszert.
Magas ásványi só tartalmánál fogva elsavasodott testünknek igen jó bázikus alapul szolgál. (Na, Ka, Ca, Mg, Ph, Fe,) Magas a bétakarotin ( A vit. provitamin), B1, B2 vitamin tartalma.
Kova (SiO2) tartalma közvetíti a nap melegét, ezért képes belülről testünket melegíteni. Ezt a hatását télen fokozhatjuk gyömbér hozzáadásával, ami az egyik leginkább hozzáillő fűszer.
Egyetlen gabonánk, mely teljes értékű fehérjék mellett, hét aminosavat is tartalmaz, könnyen emészthető, magas a rosttartalma, a szerves só tartalma. Serdülők és betegek táplálkozásában ezért is kifejezetten javasolt fogyasztása. A kova rugalmassá  teszi a bőrt, fényessé a hajat, erőssé a körmöket. Vese, hólyag, lép problémáknál  kifejezetten gyógyító hatású.
Ételtársítási szemlélet szerint ha a gabonákat hüvelyesekkel társítjuk egy étkezésen belül, még táplálóbbakká tesszük azt, mert teljes értékű fehérje épül be (aminosav komplettálás). Ez fontos, ha valaki böjtöt tart, vagy csak ritkán fogyaszt húst, esetleg növényi eredetű a táplálkozása. Nem mellékes, hogy ezt a szemléletet követve, sokkal könnyebb az emésztés, és sokkal kevesebb bomlástermék keletkezik emésztéskor.
Ezt különösen érdemes figyelembe venni a férfiak érdekében, akik erőnlétükért szeretnek húst, hússal enni, mellékhatásként pedig ízületi problémáktól szenvednek.
Hozzáillő fűszerek a már említett gyömbéren kívül, a majoránna, a bazsalikom, a koriander. Édesen fogyasztva ízesítsük mézzel.

Elkészítése előtt bő vízben át kell mosni szitán. Ezután háromszoros vízmennyiséget forraljunk fel kis sóval, majd ebbe tegyük a megmosott kölest. Hagyjuk, hogy felforrjon ismét, majd zárjuk el és hagyjuk dagadni, mint a rizst. Ha kell, picit ismét alágyújthatunk. Én elektromos tűzhelyen egyes fokozaton hagyom jól letakarva konyharuhával. Persze a vízmennyiséggel lehet kísérletezni, ki mennyire szereti kásásan, vagy szemesen. Én kevesebb vizet használok, így gurulósabb marad. Ezt adom lecsó,- párolt zöldség mellé, lencsefőzelékhez, de például minestrone levesbe (vegyes zöldségleves) is szeretem, ebben az esetben tálaláskor teszem a tányérba, kinek-kinek igénye szerint.

Nagyon szeretem édesen is mákos, diós ízesítéssel. Egy rész köles, két rész víz, egy rész tej, vagy tejszín. Hasonlóan az előzőhöz felforralom a vizet, beleteszem a kölest, ha már majdnem felitta a köles a vizet, beleöntöm a tejet (tejszínt), készre párolom. Melegen, vagy hidegen (egyformán finom) rá a mák, dió, mézzel édesítem. Ümm...


Köles körözött
10 dkg köles
1 kk só
kis fej lilahagyma
1 tk fűszerpaprika
1 tk őrölt kömény
50 gr vaj
kis tejföl
A vaj helyett lehet kisérletezni juhtúróval és fűszerezni gyömbérrel is.
Kölest vízben megfőzzük, ha kihűlt a szokásos módon bekeverjük körözöttnek.
Jó étvágyat!


Namaste,


http://users.atw.hu/koles/koles/bemutato/nyers/gkonyha.html




szerda, március 26, 2014

Az öt elem a jógában


Már egy előbbi blogban említettem a MAS (Maysore Ayurvedic Style) jóga, ayurvédikus alapokon nyugszik, nagy hangsúlyt fektet az elemekre gyakorlás során.
De mik is azok az elemek?
A Samkhya filozófia szerint minden teremtett dolog és lény az öt elemből tevődik össze (Panchamahabhoota).
Ezek pedig a következők:

1. Az Abszolut Föld elem (Pruthvi tattva), a föld elem legszubtilisebb (legfinomabb) rezgésű formája.
2. Az Abszolut Víz elem (Aap tattva), a víz elem legszubtilisebb rezgésű formája.
3. Az Abszolut Tűz elem (Tej tattva), a tűz elem legszubtilisebb rezgésű formája.
4. Az Abszolut Levegő elem (Vayu tattva), a levegő elem legszubtilisebb rezgésű formája.
5. Az Abszolut Éter elem (Akash tattva), az éter elem legszubtilisebb rezgésű formája.

https://www.youtube.com/watch?v=hIOoR8Wxe8o#t=11

Fizikai testünk is minden elem  hordozója valamilyen formában. A tűz elemet mutatom be, mert egy laikusnak, talán ez a leghihetetlenebb. Tűz a fizikai testünkben?
Nézzük.
Finom elem szinten, mely minden érzékelés alapja, lehetősége a tűz elem (Rupa tanmatra) a látás képességét adja. Ehhez kapcsolódó érzékszerv a szem, a látás szerve, mellyel érzékelünk. Cselekvő szerve a lábak, kifejezése a mozgás. Durva elem szinten az anyag sugárzó, ragyogó voltát jeleníti meg. (Nap ragyogása, tűz sugárzó melege.)

Az ayurvédikus anatómia szerint az egészség (Svastha) megőrzése és fenntartása a legfőbb szempont, mely a testben lévő doshák egyensúlyban tartásával lehetséges. A doshák, biológiai testnedvek, melyet három fő mozgatóerő jellemez. A Vata; levegős, éteres, a Pitta; tüzes, vizes, a Kapha; földes, vizes minőségeket hordoz magában.
Természetesen minden minőség megtalálható bennünk, de mégis van egy ránk leginkább jellemző dosha, ami meghatározza testi, lelki alkatunkat (Prakriti). A tűz elem legerősebben a pitta tipusú személyekben nyilvánul meg.
E dosha irányítja az emésztést ( jatharagni), a hormonális működést, a hőháztartást, éhség- és szomjúságérzést, adja a látást, az éleslátást, intelligenciát, ítélőképességet, a bátorságot, kezdeményező készséget, akaraterőt, adja a vér, az epe és a bőr a színét.

A pitta személy mentális jellemzői: született vezető, erős akaratú, rendszerető, igazi csapatjátékos, néha már agresszívan önérvényesítő, kalandvágyó, bátor, érthetően, tömören fejezi ki magát, kritikus, csípős nyelvű, könnyen feldühödik.

A pitták fizikai jellemzői: sportos, közepes testalkat, szőke, vörös haj, átható világos szem, zöld, kék.
Bőr olajos, világos, szeplős. Étvágyuk, emésztésük jó.

Túl sok tűz elem a testben gyulladást, felhevülést, lázat okoz. Jele még a sárgás szemek, -fogak, égő érzések, savasodás, fokozott étvágy, agresszív viselkedés, ingerlékenység. Bőrön kiütések, pattanások.

Ha alacsony a tűz elem gyenge az emésztés, nincs kellő immunitás, nincs tettrekészség, hiányzik az életkedv.

A MAS jóga figyelembe veszi az egyéni alkatot, valamint a környezeti viszonyokat. Egy kánikulai nyári napon, nem teszi fókuszba a tüzes ászanákat, melyek kivitelezése nagy erőkifejtést, kitartást követel és ezzel erősen megemelik a testhőmérsékletet, ellenben kora tavasszal a legyengült szervezet immunrendszerét éppen ezekkel remekül lehet stimulálni és a testet izzadással méregteleníteni.

Ebből a rövid ismertetőből kitűnik, milyen alapvető  létezésünkben a tűz elem.
Természetesen ugyan ilyen fontos a többi négy elem is.

Hogy jelennek meg ezek a jógában?
Az éter elemet  jógában a meditatív ászanák, például a shavasana, padmasana, valamint a spirituális gyakorlatok, például pranayama, brammari, mantra zengetés képviselik. Ez az elem segíti a kommunikációt, kreativitást, valamint a magasabb világokkal való kapcsolattartást.
A levegő elem például a hátrahajló pózokban jelenik meg (sharpasana). Fizikailag hajlékonnyá tesz, segíti az idegi kapcsolódásokat, fokozza az elme működését, az érzelmek áramlását, a spirituális nyitást.
A tűz elem a kivitelezéshez erőt, kitartást igénylő pózokban jelenik meg, dristi (szem fókusz) fönt (virabhadrasana). Ez energetizál, erősíti az immunrendszert, méregtelenít, fokozza a tisztánlátást, intelligenciát, mentálisan élénkít és kitartóvá tesz.
A víz elem például megjelenik a csípő előre, hátra hajlításakor (prasarita padottasana, shalabasana). Lágyan végzett sorozattal növelhető hatása. Táplálja az ízületeket, segíti a nyújtást, befolyásolja a vízháztartást, érzelmileg befogadóvá tesz, segít átfolyni problémákon.
A föld elem például a nagy erőkifejtéssel végzett ászanákkal  (hosszan kitartott dwipadasana) (dristi a földön) jeleníthető meg. Hatására megizmosodunk, biztonságot, lelki stabilitást szerzünk, megerősíthetjük gyökereinket.

A jógaoktató képzőben gyakorlati feladatnak kaptuk a hospitálást, több jóga óra meglátogatását tapasztalatszerzés végett.

A MAS jógában szerzett ismereteim alapján a meglátogatott jógaórákon kifejezetten tanulságos volt megtapasztalni az egyes elemek viszonyát, hatását.
Egyik ilyen óra után  megtapasztaltam a vizes, levegős túlsúlyt, amit a medencére vitt fókusz, a tüzes gyakorlatok hiánya és a lágy hangvétel váltott ki. A másfél órás gyakorlás végén nyirkosak voltak a tenyereim és szinte fáztam. Egy másik órán (astanga) a kicsit katonás, tömör instruálás, a mély ujjayi légzés, az álló pózok, álló csavarások, egyensúlyozások, dristi fönt, a nagy hármas (chaturanga, urdhva mukha svanasana, adho mukha svanasana) kifejezetten földes, tüzes túlsúlyt keltettek bennem. Volt egy pont mikor úgy éreztem, a sokadszori ismétlés után, nem tudom kitartani tovább az ászanát, (azt hiszem a virabhadra l-nél volt / tenyér szorít össze, dristi fönt/) de talán a légzés, vagy az eddig megszerzett tapas (önfegyelem, kitartás) végig vitt a gyakorláson. Folyt rólam a víz és nagyon fáradt voltam, mégis, ha összevetem a két órát és az évszakot is figyelembe veszem, mely tavasz lévén erősen kapha ( nyirkos, hideg, fanyar minőségek túlsúlya) az astangára szavazok. E kora tavaszi időszakban a  legyengült szervezet immunrendszerét kifejezetten erősíti ez a fajta óra.
Aztán volt egy óra, ahol kellemes harmóniában hagytam el a jógatermet. Hozzáteszem az oktató hölgy személyisége nagyon hasonló hozzám és az órán, ami egy egyszerű gerincjóga óra volt, saját harmóniája tükröződött bennem.

Végezetül engedjétek meg, hogy nem csak a most szerzett tapasztalataim alapján azt javasoljam nektek, hogy mielőtt jógázni kezdetek ismerkedjetek először elméletben a különféle irányzatokkal. Csak ez után menjetek kipróbálni egy-egy órát,  hogy megtapasztaljátok  testeteknek, lelketeknek melyik adja a legtöbbet.
 
Namaste

csütörtök, február 20, 2014

A király és a királynő

Avagy, mit tehetünk magunkért, agyunkért

Az agy (encephalon) a gerincesek központi idegrendszerének a koponyaüregben elhelyezkedő része.
Olyan kognitív, vagy más szóval megismerési funkciókért felel, mint:
1. figyelem, megfigyelőkészség
2.érzékelés-észlelés
3.emlékezet
4.gondolkodás

E magasabb tudati funkciókon kívül szerepe van a mozgásminták, a vegetatív funkciók (keringés, légzés), a test homeosztázisának (belső egyensúly) szabályozásában, fenntartásában. Az agy vérellátásában különösen, de általános közérzetünkben is döntő szerepe van az erek állapotának. A keringésünket megszabja, hogy milyen rugalmasak az érfalak, mennyire rakódott koleszterin a belső érfalakra s tette azt rugalmatlanná. Életminőségünk függ ezektől a tényezőktől.
Az agy vérrel, oxigénnel, tápanyaggal való ellátásáért  a Willis-kör felel. Ez a nyaki verőerek és a kulcscsont alatti nagy artéria ágaiból alakult érrendszer.
A Willis-kör arra  is hivatott, hogy az agy vérellátását gátló esetleges érszűkületet, elzáródást a kör többi vénás ere átvegye, így biztosítsa az agy zavartalan keringését.

A jógában az agy keringését, oxigénnel, tápanyaggal való ellátását leginkább a fordított testhelyzetekkel fokozhatjuk.
Most a két kedvencemet emelem ki ezek közül, az ászanák királyát és királynőjét.

Ezekben az ászanákban agyunk a  szívünk alá kerül, szemben a normál (állás, ülés, fekvés) állapottól. Rendszeres gyakorlásukkal fenntarthatjuk, javíthatjuk az agy minden funkcióját így például a memóriát, koncentrációt, reakcióidőt.
Egy álmos, fáradt helyzetben azonnali szellemi frissítő hatással bír (szimpatikus hatás) és éppen ezért a jótékony hatásáért az ászanák királyaként emlegetik a fejállást (sirsasana).
Fordított egyenes helyzeténél fogva, pihenteti a szívet és a keringési rendszert, az agy és a gerincvelő tápanyagban gazdag vérhez jut, ennek következtében a test minden funkciója fokozódik (idegek, szemek, orr, torok állapota). Jó hatású az emésztésre, székrekedésre és vesegörcsnél. Mivel tonizálja az alhasi szerveket, a menopauza tüneteit is enyhíti. A gerinc deréktáji leginkább terhelt szakaszát tehermentesíti.


Ayurvédikus szempontból tüzes, levegős gyakorlat, mely serkenti cselekvőkészségünket, növeli kreativitásunkat.


A másik fontos fordított testhelyzet a vállállás, vagy gyertyapóz (sarvangasana), mely inkább a megnyugvásban van segítségünkre. Ezt az ászanák királynőjének is nevezik. Megnyugtató hatását úgy fejti ki, hogy az állunkat a mellkashoz szorítva, torokzár (jalandhara-bandha) keletkezik. Itt fontos szerepe van az agy vérellátásáért felelős nyaki ütőérnek, az arteria caroticus communisnak, mely kettéválik a. c. internára (Willis-kör) és externára, ez a terület a sinus caroticus, mely légzés és vérnyomás szabályozó reflexekért felelős. Az itt található idegre (nervus caroticus) fejtünk ki hatást az ászana végzésekor. Az agyunk erre reagálva csökkenti a pulzusszámot, vérnyomást, légzést (paraszimpatikus hatás), így csökkentve a stresszhatásokat, mentális ellazulást ad. A vállállás növeli a befeléfordulást, segít meditatív állapotba jutni.
MAS jógában http://www.agnisoma.hu/hu/ nem véletlenül a befejezősor ászanája e póz.
Azt tartják róla, hogy a test minden részére jótékonyan hat (sarvanga - valamennyi rész). Serkenti a pajzsmirigy működését, ezzel szabályozza a szervezet anyagcsere- és hőháztartását, segíti a test növekedését, fejlődését. Sok esetben pajzsmirigy probléma okozza a túlzott soványságot és a túlsúlyt. Hatással van fehérje beépülésre (izom növekedés), csontszövet fejlődésre, szívműködésre, vérnyomásra. Ennek az ászanának gyakorlásával a fejfájás (nem akut) sok fajtája csökkenthető, a mély hasi légzés masszírozza a szívet és a hasi szerveket, segítve ezzel a méregtelenítést.

Ayurvédikus szempontból földes, vízes gyakorlat, mely egyrészt segít, hogy két lábbal álljunk a földön, másrészt megnyugtat, befogadóvá tesz.

A fordított jógapózokat ellenjavallt végezni olyan betegségek esetén, melyek érelzáródással, vagy vérzékenységgel járnak. Fejfájás, magas vérnyomás és erős szédülés esetén. Zöldhályog, levált retina, vagy közeli szemműtét után. Menzesz időszakban. Nyaksérülésnél, csigolya elcsúszás, porckorongsérv, hátfájás esetén. Valamint, ha valaki több mint 4 hónapja áldott állapotban van.
Kezdők csak segítséggel végezzék, tanárral gyakoroljanak!
Persze az egészséges gyakorlók is kellő figyelemmel, óvatossággal végezzék a fordított ászanákat.

De végezzük!, mert a jól kivitelezett fejállás és vállállás jótékony hatását, egész életünkben élvezhetjük. Hogy milyen sokáig? Ez csak tőlünk függ. Testi, lelki, mentális egészségünkért csak mi tehetünk és higgyünk ennek a bölcs közmondásnak, miszerint:

                             A tétlenség rozsdája többet árt, mint a munka általi kopás.

Namaste,

szerda, február 12, 2014

Kitartás és stabilitás

 A jóga (szanszkrít:योग)  Indiában a hinduizmus és buddhizmus közegében kifejlődött keleti bölcselet egy formája. Célja a testi és szellemi erők felébresztése, művelése. Egyik legismertebb válfaja a hatha jóga.
Az Agnisoma jógaoktató képzőben MAS jógát tanulok, http://www.agnisoma.hu/hu/mas_joga  mely ászanái alapján hatha jógához sorolható, ayurvédikus elvek mentén kialakított, dinamikus, kezdő-középhaladó stílus.
Az Ayurvéda egy hatezer éves tudomány, a gyógyítás ősanyja, amely tapasztalati tudással dolgozik.
E tudomány szerint az egészség (Svastha) megőrzése és fenntartása a legfőbb szempont,  mely a testben lévő doshák (bomlást hozók) egyensúlyban tartásával lehetséges. Három dosha van. A Vata; levegős éteres, a Pitta; tüzes vízes, a Kapha; földes, vízes minőségeket hordoznak magukban. Természetesen mindannyian minden minőséget hordozunk magunkban, mégis van egy legjellemzőbb sajátunk ezekből. Már a minőségekből kitűnik a testi, lelki alkat (Prakriti). Röviden jellemezve a vaták törékenyek, nem bevállalósak, a pitták tüzesek, bevállalósak, a kaphák, erősek, 'hejjráérünkarramég' tipusok.

Ezt a rövid kis ismertetőt azért tartottam fontosnak, mert egy vállas témáról írok, aminél nagyon lényeges szempont, hogy valaki melyik doshához tartozik.


A váll, testünk legtöbbet használt, nagyon mobil, de instabil ízülete. Épségének megőrzése éppen ezért rendkívül fontos. Különös törődést, odafigyelést az Ayurvéda szerint leginkább a vatáktól kíván ez a testrész. Ők könnyű csontozatú, gyenge izomzatú, száraz izületekkel rendelkező, lelkileg, idegileg érzékeny alkatúak s mint írtam nem bevállalósak.

Nézzük a jóga, hogy bánik ezzel az izületünkkel a gyakorlások során.


A jóga egyik legfontosabb ászana sorozata a napüdvözlés, (Surya Namaskar) melyet összefüggő sorként is gyakorolunk. Tizenkét egymást követő pózból áll, lényege, hogy az egymást követő ászanák, a testet mindig az előzővel ellentétes irányból nyújtják, dolgoztatják. Ezzel rugalmassá teszik a gerincet, ízületeket és fokozzák a keringést, légzést. Nagyon jó bemelegítő sor a jógaórán.

A haladó jógások napüdvözlésének nagy hármasa:
Chaturanga Dandasana (bottartás)
Urdhva Mukha Svanasana (felfelé néző kutya)
Adho Mukha Svanasana (lefelé néző kutya)

 A Chaturanga Dandasana kivitelezésekor, ahogy ezen az anatómiai fotón látszik, szinte az összes vázizom dolgozik. Nagy erőnlét szükséges hozzá, hogy a testet így egy síkban tudjuk tartani.

 


Legfontosabb a gyakorláshoz,  hogy a nagyon mobil, sérülékeny vállakat kíméljük.
Ezért is  kell  erősíteni  a fűrészizmot , valamint a trapézizmot  és a rombuszizmot. A fűrészizom segíti a lapockát mozgatni és felfelé forgatni.  A rombuszizom forgatja és süllyeszti és a mellkashoz szorítja, a trapézizom pedig emeli és forgatja a lapockát (Scapula). Ha ezek az izmok kellően erősen tartják a lapockát, a vállövet tehermentesítjük.

Fontos a kivitelezéshez:

Könyök legyen szorosan a törzs mellett.
Alkar  legyen függőleges, könyök a csukló felett.
A felkar legyen vízszintes, a könyök a vállal egy magasságban.
Fej, gerinc, medence szintén maradjon váll magasságban.
Talpak  behajlított lábujjakon függőlegesen.
E pózt légzésszünetben tartjuk ki, mialatt a prána (életerő energia) szétterjed, hőt és energiát nyerünk. 

Majd belégzéssel, mely segíti a mellkas és vállemelést (prána viszi az ászanát), a könyök nyújtásával átmegyünk Urdhva Mukha Svanasanába. Erősödik  a felkar, dolgozik a tricepsz és a deltoid. Ezen izmok erősödése a vállízületet tehermentesíti, izomból dolgozunk, nem ízületből.

Ez egy "keletnyújtó" póz, vagyis a testünk elülső, keleti oldalát megnyújtja, ezzel egyidőben a nyugati oldal erősen dolgozik, így a nagy hátizom, mély hátizom, a csípőt tartó izmok, a farizom és a hátsó combizmok megfeszülnek. Mint általában a hátrahajló pózokban, erősen aktiváljuk, eddzük az idegrendszert, rugalmassá tesszük a gerincet.                                            
Figyelni kell, hogy ne lógjunk a vállainkon.
Távolítsuk a fülektől a vállakat.(trapézizom)
A lapockát toljuk lefelé a farokcsont irányába.

Kilégzéssel felemelkedünk Adho Mukha Svanasanába, ez a test hátsó, nyugati oldalát megnyújtó, a keleti oldalt erősítő póz. Így a hasizom, psoas, csípő körüli izmok, quadriceps megfeszülnek, míg a hátsó comb- farizmok, vádlik megnyúlnak. Erősödik a mélyhátizom, a fűrészizom és a karizom.



Figyelni kell, hogy a vállat szélesítsük, forgassuk kifelé, ezzel elkerülhető a gyakori vállsérülés a becsípődés.
A vállakat ne húzzuk a fülekhez.
A hónalj lefelé nézzen.
A fej, nyak lazán lógjon.

Ebben a pózban lehet megtanulni a helyes válltartást, megerősíteni a felsőtestet, mely szükséges a hátrahajlításokhoz és kartámaszokhoz. Ebben a tartásban a fejünk a szív alá kerül, javul az oxigénellátása, ami frissítő hatású. A gerinc tehermentesítve nyújtózik. Mind a négy végtag érintkezik a talajjal, ami erőt ad, stabilizál, földel.

A két kutyapóznál a kezek és lábak közötti távolságot a gerinc rugalmasságától határozzuk meg. Merevebb hátnál hosszabb távolságot hagyjunk, majd később rövidíthetjük ezt.


Kezdő, középhaladó jógások kiváltó sort végezhetnek, míg a kellő erőt megszerzik a haladó hármashoz.  

Sasthanga Namaskara (nyolcpont)
Bhujangasana (kobra), vagy női Chaturanga (térd letesz)
Bhudarasana (megemelt föld) vagyis, Adho Mukha Svanasana

A jóga spirituális út is egyben. Testünk, lelkünk fizikai otthona, éppen ezért különös odafigyelést, szeretetet, gondoskodást érdemel.
Nos, őszintén megvallva én ebben a vállas kérdésben, még kevesebbet vállalok. Vata alkatomnál fogva, érzékenyebb ez a testrészem és azonnal jelez, ha túlvállalom magam, legyen fizikai, lelki, vagy mentális dologról szó.
Feltétlenül hiszek abban a bölcsességben, hogy önmagam tisztelete vezet el mások tiszteletéhez.
De tudom, hogy a kitartásom (Tapas), a gyakorlás meghozza az eredményt.  A földerőt, stabilitást, erős jellemet amit a Chaturanga Dandasana képvisel egyre inkább magaménak tudhatom.
Jógázáshoz a kéz és a láb mindig kéznél van.  :)


Namaste,

                                                                               

hétfő, február 03, 2014

Épflinsláfrok

A szokásos telefonbeszélgetésünk alatt megemlítettem a 89. évében lévő édesanyámnak, hogy almáspalacsintát sütök vacsorára. Mire Ő: áááááá épflinsláfrok, ómamám mindig így mondta, alma pongyolában. Így svábosan épfl. Ahh, már el is felejtettem mindent.
-Nem, nem felejtettél el  mindent, hiszen épp most osztottad meg velem egy gyermekkori emlékedet- válaszoltam.

Nagyon szeretem ezeket a perceket. Ilyen élményekkel - mert ez élmény nekem - kötődöm a gyökereimhez.
Korán elkerültem a családi házból, alig tizennégy évesen. A családom, szeretteim fizikai hiányát megtanultam lelkiekben pótolni. 
Nevetnek a gyermekeim mikor azt mondom celler a zeller helyett, vagy kájzersmárrni, a császármorzsa helyett és eszcájgot teszek az asztalra. 
Valójában ez a mostani  beszélgetés édesanyámmal világított rá, hogy így kötődöm gyermekkoromhoz és szeretteimhez, akik közül bizony sokan már elmentek. 
Mondják, el kell engedni halottainkat. Én azt mondom nem elengedni kell Őket, hanem elengedni a fájdalmat amit elvesztésük okoz. 
Nos, ezt én úgy teszem meg, hogy a mindennapi életem részévé teszem Őket. 
Nem, egyáltalán nem tudatosan történt ez, inkább csak LÉLEK-ből vezérelve.
Kőrbe nézek a lakásomban, házam körül, lelkemben, szellemiségemben és Ők mind velem vannak, megszólítanak. 
Megszólítanak egy-egy tárgy, vagy felbukkanó emlék formájában.
Olyankor egymásra mosolygunk a határtalanságban.


Almáspalacsinta, vagy ahogy dédnagyanyám mondta épflinsláfrok,
(Äpfel in Schlafrock), alma pongyolában.

Recept: készítek egy kicsit sűrűbb palacsintatésztát, eggyel több tojást használok, mint egyébként. A fehérjéket felverem. Két almát a tésztához reszelek, majd beleteszem a felvert fehérjéket. Kicsit bővebb olajban sütöm ki és kisebbeket készítek, mint a normál palacsinta.  Megszórom egy gondolatnyi fahéjas-porcukorral, általam készített kajszi-, vagy málnalekvárral tálalom. (Dorka lányom szerint, egy igazi anyuka nyáron befőz kajszi- és málnalekvárt.)

hétfő, január 20, 2014

A trataka és a Tudás

                 

Férjem elment a barátaival, kihasználom az egyedüllétet. Leülök a kandalló mellé
Jógafilozófiát tanulni, mert jógaoktatónak készülök, ezért szükségem van elméleti tudásra is.
Nézem a tüzet és sorolom a hét bölcset, (rishi) akik elhozták nekünk a jóga tudományát.
Egy pillanatra megállok, mert eszembe jut Judit. Mi lehet vele? Felállok, odamegyek a számítógéphez, hogy  megnézzem a leveleket. 
Jééééééé!!! Judittól levél érkezett, épp arról ír, hogy milyen nehéz a filozófia és milyen sok egyéb problémája is adódott. 
Nos, ez a finom érzékelés egyik formája, ezt nevezzük telepátiának.

Sokan gondolják, hogy a  jóga  csak  fizikai szintre   összpontosít, valójában a bennünk működő fizikai és szellemi szintekre egyaránt koncentrál. A durva fizikai testtől (Annamaya Kosha) halad a finomabb rétegeink 
(Manomaya Kosha, Anandamaya Kosha) felé.
Patanjali a jógaszútrákban kifejti, hogy megtisztulás által megtapasztalható a lélek. Ezek a tisztító gyakorlatok fizikai, elme és spirituális szinten történhetnek.
A shatkarma  (hat cselekvés) elsődleges szerepe, a fizikai testben áramló energiát blokkoló anyagok eltávolítása. Egyfajta méregtelenítés.
- dhauti   -  géznyelés, nyákhányás
- baszti    -  emésztőrendszer tisztítása,
- neti       -  orr tisztítás
- trataka  -  koncentrációs gyakorlat
- nauli      -  hasi szervek forgatása, masszírozása
- kapálabháti  -  erős, fújtató légzés

A jógaoktató képzőben bemutatásra került és kipróbáltuk a neti két fajtáját, (szutra, dzsala) valamint a tratakát.

A trataka az elme koncentrációjának erőteljes, egyszerű gyakorlata. Kitartóan kell nézni egy fix pontot, (például gyertyaláng) szemmagasságból, egy méter távolságból, mozdulatlanul. Ez leköti az elmét, mozgásba hozza a belső képességeket. Ha lecsukott szemekkel folytatjuk a gyakorlatot azt belső tratakának nevezik.
A gyakorlat alatt az agy megszokja a látványt, a külvilággal való kapcsolata visszahúzódik, így megnövekednek az alfa hullámok, meditatív állapotba kerülünk.

            "A lélek csendjében, az érzékek nyugalmában megpillantjuk Isten fenségét" (jóga aforizma)

Az igazi meditációban a személyiség hallgat, megjelenik a belső megismerés, a Tudás, mely tértől és időtől független. Ekkor már a jóga spirituális szinten való hatásáról beszélhetünk, ahol a karmikus terheinktől tisztulhatunk.
Véleményem szerint ez a legnagyobb dolog amit a jóga adhat az emberiségnek.

Tratakához használható szimbólumok pl. - kristálygömb, Síva lingam, mandala, telihold, a felkelő, vagy a lemenő Nap, csillag.
Jótékony hatásai: "szembetegséget, lustaságot, fáradtságot megszüntet" ( hatha jóga pradipikája).
Hat a gyenge memóriára, koncentráció fokozására, depresszió ellen, fejfájás ellen, fejleszti az akaraterőt.
A trataka az elménket a tudattalan felé irányítja, így megjelenik a tisztánlátás, fejlődik a telepátia, a pszichikus gyógyítóerő, a telekinézis.

Napok óta kész volt már a trataka bloghoz a vázlatom, de valami azt súgta, várj még... és én hallgattam erre a hangra. Kellett, hogy jöjjön ennek a TUDÁSnak a megtapasztalása. Ezért tartottam érdekesnek leírni  a bevezetőben saját tapasztalásomat. Szerettem volna ezzel bemutatni a finom energetikai érzékeléseink valódiságát. Hogy nem volt véletlen, ahogy a kandalló tüzét bámulva Judit eszembe jutott. 
Egyszerűen csak oda kell figyelni ezekre, észre kell venni őket. Tudatosítani kell és a tudattalanunk segítségünkre lesz.                                                                           
Érzékelésünk megváltozásával ez igazzá válhat mindnyájunk számára.

Most, a nyirkos, ködös, hideg napok estéire különösen ajánlom figyelmetekbe ezt a shatkarma gyakorlatot.
Jót tesz a szemnek és a léleknek egyaránt.                                                                                                          
 Namaste, Margit