2016. július 2., szombat

Mantra jóga

A „mahá" szó szanszkritul nagyot, a „mana" belsőérzéket, a „tra" pedig felszabadulást jelent, így a mahámantra a belső érzék felszabadításának a nagy éneke. Mindenfajta jógának és meditációnak a belső érzék rendszerezése és tisztítása a célja.

https://www.youtube.com/watch?v=UdPTqGVbUdg

https://www.youtube.com/watch?v=ofZiK_G40t0

A mantrázás három stádiumra oszlik. Az első szakaszban a belső érzék, vagyis az elménk tükre tisztul meg. A belső érzék a tükörhöz hasonlóan reflektáló képességgel rendelkezik, hogy a ránkzúduló benyomásokból, érzékelésekből érthető képet formáljon. A belső érzék az anyagi kapcsolat révén behomályosodik, mint ahogy a tükröt por fedi be. Ilyen állapotban nem lehet tisztán, akadálymentesen elmélkedni.

A mahámantra transzcendentális vibrálása azonban megtisztítja az elménk tükrét és így eljutunk a második stádiumba. Ebben a szakaszban a mantra jóga megszabadítja az embert a nyugtalanságtól és idegességtől. Ezek a kapkodással, a kesergéssel és a vággyal együtt az anyagi élet tüneteihez tartoznak, melyek felléptekor az ember elméje olyan sok mindenre megoszlik, így lehetetlen kellőképpen gondolkozni és koncentrálni. A rendszeres mantrázás megszabadít bennünket a kesergések és vágyak nyugtalan, kettős állapotától.

A mantrázás harmadik stádiumában az ember a teljes boldogság állapotát, a szamádhit éri el. A jóga rendszer, valamint mindenféle meditáció végső célja a szamádhi állapot elérése.
A Haré Krisna mahámantra, vagyis a transzcendentális mantra jóga autentikus, egyszerű, de ugyanakkor jó hatású. A Védák* egyértelműen kijelentik, hogy ez a jelen korszakban ajánlott egyetlen jóga módszer, melyet sikeresen lehet végezni:

harér náma harér náma harér námaiva kévalam kalau násztj éva násztj éva násztj éva gatir annyathá    

,, A mai Kali korszakban a mahámantra vibrálásán kívül nincs más út, nincs más út, nincs más út a felszabadulásra. ” (Brihad-náradíja Purána)


Már említettük, hogy a jóga nem hit. 
Lelki tudományról van szó, melynek igaz voltát a gyakorlatban lehet bebizonyítani. Ha kellő ismeretek nélkül hiszünk a jógában, vagy ha elvetjük azt, akkor az csak hit mindkét esetben. Ki kell próbálni, komoly kísérletet kell tenni. Csak így győződhetünk meg a mantra jóga igaz hatásáról. Minden olvasót alázatosan kérünk, hogy próbálja ki a mantra jógát és legyen boldog. Haré Krisna. 

A szent nevek által keltett eredeti érzelmek Krsna** kedvteléseinek koncentrált, örömteli emlékképei. Ezek az érzések minden lélekben benne rejlenek s ötfélék lehetnek: semleges érzés, a szolgálatkészség, a barátság, a szülői érzelmek, és a meghitt szeretői gyöngédség. 
Krsna minden transzcendentális érzelem óceánja (akhila raszámrta-szindhu). A Bhagavad-gítában Krsna azt mondja, minden olyan szolgálatot viszonoz, amiket hívei a fenti érzelmek szerint nyújtanak neki (jé jathá mám prapadjanté támsz tathaiva bhadzsámjaham). 

1. Krsna saját édes akarata s kedve szerint használja semleges híveit, akik nem szolgálják aktívan az érdekeit: amikor  fuvolázni támad kedve, fölveszi hangszerét, majd leteszi, ha úgy kívánja. 

2. Szolgáival szemben Ő a tekintélyes úr. Ebben a viszonyban már több az esély az úr megörvendeztetésére kedvenc ételével vagy ruhájával. De van még akadály, hiszen bármikor elküldheti szolgáját, akinek  kötelessége az engedelmesség. 

3. A baráti viszonynak két fokozata van. Az elsőben a dzsíva (megtestesült lélek) baráti érzelmekkel viszonyul Krnához. Bocsánatért esedezik, ha véletlenül tréfálkozva szólt volna hozzá, vagy nem borult le társaságában. Az érettebb barátságban már nyoma sincs  a tiszteletteljes finomságoknak. Szudámá és Srídáma s a többi pásztorfiú véget nem érő játékoknak hódol Krnával: a vállára másznak, birkóznak, mintha egyenlőek volnának. Sőt, olykor kisebbnek vélik Krsnát. "Krsna a legfiatalabb közöttünk, ráadásul a legkisebb. Könnyen legyőzhetjük birkózásban, óvatosan bánjatok hát vele!"

4. Ahogy a nádcukor szirupja egyre sűrüsödik, majd kezd kikristályosodni, úgy válik a barátság is szülői szeretetté újabb érzelmek gyarapodásával. " Krsna a kisfiam,- mondja Jasódá anya- gondoskodnom és védelmeznem kell. Milyen ijedelem, ha öt percre is eltűnik a szemem elől! Attól tartok, éppen egy hatalmas fa temeti maga alá, vagy rettentő démonok kerítik hatalmukba. De itt vagy! Miért ijesztgeted így anyádat? maradj mindig mellettem, nem bírom elviselni, ha nem láthatlak!"Ebben a meghitt viszonyban akár meg is büntetik imádottjukat a bhakták.


5. A sűrű cukorszirupból lesz a kandiscukor, s a szülői ragaszkodásból alakul ki a szeretői gyöngédség, mikor is a hívő teljességgel átadja magát Krsna kívánságainak, anélkül, hogy bármit is várna saját boldogsága érdekében. " Teljességgel a Tiéd vagyok, feltétel nélkül meghódolok előtted. Ha lábad alá tiporsz, vagy kegyesen magadhoz ölelsz, én boldog vagyok, ha Te boldog vagy. Készen állok, ha a pokolra akarsz taszítani, s megvonod tőlem társaságod. Ha Te el is felejtesz, én nem felejtlek soha, mindig imádni foglak!"



Forrás:
https://hu.wikipedia.org/wiki/V%C3%A9d%C3%A1k
**https://hu.wikipedia.org/wiki/Krisna



Namaste

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése