szerda, március 26, 2014

Az öt elem a jógában


Már egy előbbi blogban említettem a MAS (Maysore Ayurvedic Style) jóga, ayurvédikus alapokon nyugszik, nagy hangsúlyt fektet az elemekre gyakorlás során.
De mik is azok az elemek?
A Samkhya filozófia szerint minden teremtett dolog és lény az öt elemből tevődik össze (Panchamahabhoota).
Ezek pedig a következők:

1. Az Abszolut Föld elem (Pruthvi tattva), a föld elem legszubtilisebb (legfinomabb) rezgésű formája.
2. Az Abszolut Víz elem (Aap tattva), a víz elem legszubtilisebb rezgésű formája.
3. Az Abszolut Tűz elem (Tej tattva), a tűz elem legszubtilisebb rezgésű formája.
4. Az Abszolut Levegő elem (Vayu tattva), a levegő elem legszubtilisebb rezgésű formája.
5. Az Abszolut Éter elem (Akash tattva), az éter elem legszubtilisebb rezgésű formája.

https://www.youtube.com/watch?v=hIOoR8Wxe8o#t=11

Fizikai testünk is minden elem  hordozója valamilyen formában. A tűz elemet mutatom be, mert egy laikusnak, talán ez a leghihetetlenebb. Tűz a fizikai testünkben?
Nézzük.
Finom elem szinten, mely minden érzékelés alapja, lehetősége a tűz elem (Rupa tanmatra) a látás képességét adja. Ehhez kapcsolódó érzékszerv a szem, a látás szerve, mellyel érzékelünk. Cselekvő szerve a lábak, kifejezése a mozgás. Durva elem szinten az anyag sugárzó, ragyogó voltát jeleníti meg. (Nap ragyogása, tűz sugárzó melege.)

Az ayurvédikus anatómia szerint az egészség (Svastha) megőrzése és fenntartása a legfőbb szempont, mely a testben lévő doshák egyensúlyban tartásával lehetséges. A doshák, biológiai testnedvek, melyet három fő mozgatóerő jellemez. A Vata; levegős, éteres, a Pitta; tüzes, vizes, a Kapha; földes, vizes minőségeket hordoz magában.
Természetesen minden minőség megtalálható bennünk, de mégis van egy ránk leginkább jellemző dosha, ami meghatározza testi, lelki alkatunkat (Prakriti). A tűz elem legerősebben a pitta tipusú személyekben nyilvánul meg.
E dosha irányítja az emésztést ( jatharagni), a hormonális működést, a hőháztartást, éhség- és szomjúságérzést, adja a látást, az éleslátást, intelligenciát, ítélőképességet, a bátorságot, kezdeményező készséget, akaraterőt, adja a vér, az epe és a bőr a színét.

A pitta személy mentális jellemzői: született vezető, erős akaratú, rendszerető, igazi csapatjátékos, néha már agresszívan önérvényesítő, kalandvágyó, bátor, érthetően, tömören fejezi ki magát, kritikus, csípős nyelvű, könnyen feldühödik.

A pitták fizikai jellemzői: sportos, közepes testalkat, szőke, vörös haj, átható világos szem, zöld, kék.
Bőr olajos, világos, szeplős. Étvágyuk, emésztésük jó.

Túl sok tűz elem a testben gyulladást, felhevülést, lázat okoz. Jele még a sárgás szemek, -fogak, égő érzések, savasodás, fokozott étvágy, agresszív viselkedés, ingerlékenység. Bőrön kiütések, pattanások.

Ha alacsony a tűz elem gyenge az emésztés, nincs kellő immunitás, nincs tettrekészség, hiányzik az életkedv.

A MAS jóga figyelembe veszi az egyéni alkatot, valamint a környezeti viszonyokat. Egy kánikulai nyári napon, nem teszi fókuszba a tüzes ászanákat, melyek kivitelezése nagy erőkifejtést, kitartást követel és ezzel erősen megemelik a testhőmérsékletet, ellenben kora tavasszal a legyengült szervezet immunrendszerét éppen ezekkel remekül lehet stimulálni és a testet izzadással méregteleníteni.

Ebből a rövid ismertetőből kitűnik, milyen alapvető  létezésünkben a tűz elem.
Természetesen ugyan ilyen fontos a többi négy elem is.

Hogy jelennek meg ezek a jógában?
Az éter elemet  jógában a meditatív ászanák, például a shavasana, padmasana, valamint a spirituális gyakorlatok, például pranayama, brammari, mantra zengetés képviselik. Ez az elem segíti a kommunikációt, kreativitást, valamint a magasabb világokkal való kapcsolattartást.
A levegő elem például a hátrahajló pózokban jelenik meg (sharpasana). Fizikailag hajlékonnyá tesz, segíti az idegi kapcsolódásokat, fokozza az elme működését, az érzelmek áramlását, a spirituális nyitást.
A tűz elem a kivitelezéshez erőt, kitartást igénylő pózokban jelenik meg, dristi (szem fókusz) fönt (virabhadrasana). Ez energetizál, erősíti az immunrendszert, méregtelenít, fokozza a tisztánlátást, intelligenciát, mentálisan élénkít és kitartóvá tesz.
A víz elem például megjelenik a csípő előre, hátra hajlításakor (prasarita padottasana, shalabasana). Lágyan végzett sorozattal növelhető hatása. Táplálja az ízületeket, segíti a nyújtást, befolyásolja a vízháztartást, érzelmileg befogadóvá tesz, segít átfolyni problémákon.
A föld elem például a nagy erőkifejtéssel végzett ászanákkal  (hosszan kitartott dwipadasana) (dristi a földön) jeleníthető meg. Hatására megizmosodunk, biztonságot, lelki stabilitást szerzünk, megerősíthetjük gyökereinket.

A jógaoktató képzőben gyakorlati feladatnak kaptuk a hospitálást, több jóga óra meglátogatását tapasztalatszerzés végett.

A MAS jógában szerzett ismereteim alapján a meglátogatott jógaórákon kifejezetten tanulságos volt megtapasztalni az egyes elemek viszonyát, hatását.
Egyik ilyen óra után  megtapasztaltam a vizes, levegős túlsúlyt, amit a medencére vitt fókusz, a tüzes gyakorlatok hiánya és a lágy hangvétel váltott ki. A másfél órás gyakorlás végén nyirkosak voltak a tenyereim és szinte fáztam. Egy másik órán (astanga) a kicsit katonás, tömör instruálás, a mély ujjayi légzés, az álló pózok, álló csavarások, egyensúlyozások, dristi fönt, a nagy hármas (chaturanga, urdhva mukha svanasana, adho mukha svanasana) kifejezetten földes, tüzes túlsúlyt keltettek bennem. Volt egy pont mikor úgy éreztem, a sokadszori ismétlés után, nem tudom kitartani tovább az ászanát, (azt hiszem a virabhadra l-nél volt / tenyér szorít össze, dristi fönt/) de talán a légzés, vagy az eddig megszerzett tapas (önfegyelem, kitartás) végig vitt a gyakorláson. Folyt rólam a víz és nagyon fáradt voltam, mégis, ha összevetem a két órát és az évszakot is figyelembe veszem, mely tavasz lévén erősen kapha ( nyirkos, hideg, fanyar minőségek túlsúlya) az astangára szavazok. E kora tavaszi időszakban a  legyengült szervezet immunrendszerét kifejezetten erősíti ez a fajta óra.
Aztán volt egy óra, ahol kellemes harmóniában hagytam el a jógatermet. Hozzáteszem az oktató hölgy személyisége nagyon hasonló hozzám és az órán, ami egy egyszerű gerincjóga óra volt, saját harmóniája tükröződött bennem.

Végezetül engedjétek meg, hogy nem csak a most szerzett tapasztalataim alapján azt javasoljam nektek, hogy mielőtt jógázni kezdetek ismerkedjetek először elméletben a különféle irányzatokkal. Csak ez után menjetek kipróbálni egy-egy órát,  hogy megtapasztaljátok  testeteknek, lelketeknek melyik adja a legtöbbet.
 
Namaste

csütörtök, február 20, 2014

A király és a királynő

Avagy, mit tehetünk magunkért, agyunkért

Az agy (encephalon) a gerincesek központi idegrendszerének a koponyaüregben elhelyezkedő része.
Olyan kognitív, vagy más szóval megismerési funkciókért felel, mint:
1. figyelem, megfigyelőkészség
2.érzékelés-észlelés
3.emlékezet
4.gondolkodás

E magasabb tudati funkciókon kívül szerepe van a mozgásminták, a vegetatív funkciók (keringés, légzés), a test homeosztázisának (belső egyensúly) szabályozásában, fenntartásában. Az agy vérellátásában különösen, de általános közérzetünkben is döntő szerepe van az erek állapotának. A keringésünket megszabja, hogy milyen rugalmasak az érfalak, mennyire rakódott koleszterin a belső érfalakra s tette azt rugalmatlanná. Életminőségünk függ ezektől a tényezőktől.
Az agy vérrel, oxigénnel, tápanyaggal való ellátásáért  a Willis-kör felel. Ez a nyaki verőerek és a kulcscsont alatti nagy artéria ágaiból alakult érrendszer.
A Willis-kör arra  is hivatott, hogy az agy vérellátását gátló esetleges érszűkületet, elzáródást a kör többi vénás ere átvegye, így biztosítsa az agy zavartalan keringését.

A jógában az agy keringését, oxigénnel, tápanyaggal való ellátását leginkább a fordított testhelyzetekkel fokozhatjuk.
Most a két kedvencemet emelem ki ezek közül, az ászanák királyát és királynőjét.

Ezekben az ászanákban agyunk a  szívünk alá kerül, szemben a normál (állás, ülés, fekvés) állapottól. Rendszeres gyakorlásukkal fenntarthatjuk, javíthatjuk az agy minden funkcióját így például a memóriát, koncentrációt, reakcióidőt.
Egy álmos, fáradt helyzetben azonnali szellemi frissítő hatással bír (szimpatikus hatás) és éppen ezért a jótékony hatásáért az ászanák királyaként emlegetik a fejállást (sirsasana).
Fordított egyenes helyzeténél fogva, pihenteti a szívet és a keringési rendszert, az agy és a gerincvelő tápanyagban gazdag vérhez jut, ennek következtében a test minden funkciója fokozódik (idegek, szemek, orr, torok állapota). Jó hatású az emésztésre, székrekedésre és vesegörcsnél. Mivel tonizálja az alhasi szerveket, a menopauza tüneteit is enyhíti. A gerinc deréktáji leginkább terhelt szakaszát tehermentesíti.


Ayurvédikus szempontból tüzes, levegős gyakorlat, mely serkenti cselekvőkészségünket, növeli kreativitásunkat.


A másik fontos fordított testhelyzet a vállállás, vagy gyertyapóz (sarvangasana), mely inkább a megnyugvásban van segítségünkre. Ezt az ászanák királynőjének is nevezik. Megnyugtató hatását úgy fejti ki, hogy az állunkat a mellkashoz szorítva, torokzár (jalandhara-bandha) keletkezik. Itt fontos szerepe van az agy vérellátásáért felelős nyaki ütőérnek, az arteria caroticus communisnak, mely kettéválik a. c. internára (Willis-kör) és externára, ez a terület a sinus caroticus, mely légzés és vérnyomás szabályozó reflexekért felelős. Az itt található idegre (nervus caroticus) fejtünk ki hatást az ászana végzésekor. Az agyunk erre reagálva csökkenti a pulzusszámot, vérnyomást, légzést (paraszimpatikus hatás), így csökkentve a stresszhatásokat, mentális ellazulást ad. A vállállás növeli a befeléfordulást, segít meditatív állapotba jutni.
MAS jógában http://www.agnisoma.hu/hu/ nem véletlenül a befejezősor ászanája e póz.
Azt tartják róla, hogy a test minden részére jótékonyan hat (sarvanga - valamennyi rész). Serkenti a pajzsmirigy működését, ezzel szabályozza a szervezet anyagcsere- és hőháztartását, segíti a test növekedését, fejlődését. Sok esetben pajzsmirigy probléma okozza a túlzott soványságot és a túlsúlyt. Hatással van fehérje beépülésre (izom növekedés), csontszövet fejlődésre, szívműködésre, vérnyomásra. Ennek az ászanának gyakorlásával a fejfájás (nem akut) sok fajtája csökkenthető, a mély hasi légzés masszírozza a szívet és a hasi szerveket, segítve ezzel a méregtelenítést.

Ayurvédikus szempontból földes, vízes gyakorlat, mely egyrészt segít, hogy két lábbal álljunk a földön, másrészt megnyugtat, befogadóvá tesz.

A fordított jógapózokat ellenjavallt végezni olyan betegségek esetén, melyek érelzáródással, vagy vérzékenységgel járnak. Fejfájás, magas vérnyomás és erős szédülés esetén. Zöldhályog, levált retina, vagy közeli szemműtét után. Menzesz időszakban. Nyaksérülésnél, csigolya elcsúszás, porckorongsérv, hátfájás esetén. Valamint, ha valaki több mint 4 hónapja áldott állapotban van.
Kezdők csak segítséggel végezzék, tanárral gyakoroljanak!
Persze az egészséges gyakorlók is kellő figyelemmel, óvatossággal végezzék a fordított ászanákat.

De végezzük!, mert a jól kivitelezett fejállás és vállállás jótékony hatását, egész életünkben élvezhetjük. Hogy milyen sokáig? Ez csak tőlünk függ. Testi, lelki, mentális egészségünkért csak mi tehetünk és higgyünk ennek a bölcs közmondásnak, miszerint:

                             A tétlenség rozsdája többet árt, mint a munka általi kopás.

Namaste,

szerda, február 12, 2014

Kitartás és stabilitás

 A jóga (szanszkrít:योग)  Indiában a hinduizmus és buddhizmus közegében kifejlődött keleti bölcselet egy formája. Célja a testi és szellemi erők felébresztése, művelése. Egyik legismertebb válfaja a hatha jóga.
Az Agnisoma jógaoktató képzőben MAS jógát tanulok, http://www.agnisoma.hu/hu/mas_joga  mely ászanái alapján hatha jógához sorolható, ayurvédikus elvek mentén kialakított, dinamikus, kezdő-középhaladó stílus.
Az Ayurvéda egy hatezer éves tudomány, a gyógyítás ősanyja, amely tapasztalati tudással dolgozik.
E tudomány szerint az egészség (Svastha) megőrzése és fenntartása a legfőbb szempont,  mely a testben lévő doshák (bomlást hozók) egyensúlyban tartásával lehetséges. Három dosha van. A Vata; levegős éteres, a Pitta; tüzes vízes, a Kapha; földes, vízes minőségeket hordoznak magukban. Természetesen mindannyian minden minőséget hordozunk magunkban, mégis van egy legjellemzőbb sajátunk ezekből. Már a minőségekből kitűnik a testi, lelki alkat (Prakriti). Röviden jellemezve a vaták törékenyek, nem bevállalósak, a pitták tüzesek, bevállalósak, a kaphák, erősek, 'hejjráérünkarramég' tipusok.

Ezt a rövid kis ismertetőt azért tartottam fontosnak, mert egy vállas témáról írok, aminél nagyon lényeges szempont, hogy valaki melyik doshához tartozik.


A váll, testünk legtöbbet használt, nagyon mobil, de instabil ízülete. Épségének megőrzése éppen ezért rendkívül fontos. Különös törődést, odafigyelést az Ayurvéda szerint leginkább a vatáktól kíván ez a testrész. Ők könnyű csontozatú, gyenge izomzatú, száraz izületekkel rendelkező, lelkileg, idegileg érzékeny alkatúak s mint írtam nem bevállalósak.

Nézzük a jóga, hogy bánik ezzel az izületünkkel a gyakorlások során.


A jóga egyik legfontosabb ászana sorozata a napüdvözlés, (Surya Namaskar) melyet összefüggő sorként is gyakorolunk. Tizenkét egymást követő pózból áll, lényege, hogy az egymást követő ászanák, a testet mindig az előzővel ellentétes irányból nyújtják, dolgoztatják. Ezzel rugalmassá teszik a gerincet, ízületeket és fokozzák a keringést, légzést. Nagyon jó bemelegítő sor a jógaórán.

A haladó jógások napüdvözlésének nagy hármasa:
Chaturanga Dandasana (bottartás)
Urdhva Mukha Svanasana (felfelé néző kutya)
Adho Mukha Svanasana (lefelé néző kutya)

 A Chaturanga Dandasana kivitelezésekor, ahogy ezen az anatómiai fotón látszik, szinte az összes vázizom dolgozik. Nagy erőnlét szükséges hozzá, hogy a testet így egy síkban tudjuk tartani.

 


Legfontosabb a gyakorláshoz,  hogy a nagyon mobil, sérülékeny vállakat kíméljük.
Ezért is  kell  erősíteni  a fűrészizmot , valamint a trapézizmot  és a rombuszizmot. A fűrészizom segíti a lapockát mozgatni és felfelé forgatni.  A rombuszizom forgatja és süllyeszti és a mellkashoz szorítja, a trapézizom pedig emeli és forgatja a lapockát (Scapula). Ha ezek az izmok kellően erősen tartják a lapockát, a vállövet tehermentesítjük.

Fontos a kivitelezéshez:

Könyök legyen szorosan a törzs mellett.
Alkar  legyen függőleges, könyök a csukló felett.
A felkar legyen vízszintes, a könyök a vállal egy magasságban.
Fej, gerinc, medence szintén maradjon váll magasságban.
Talpak  behajlított lábujjakon függőlegesen.
E pózt légzésszünetben tartjuk ki, mialatt a prána (életerő energia) szétterjed, hőt és energiát nyerünk. 

Majd belégzéssel, mely segíti a mellkas és vállemelést (prána viszi az ászanát), a könyök nyújtásával átmegyünk Urdhva Mukha Svanasanába. Erősödik  a felkar, dolgozik a tricepsz és a deltoid. Ezen izmok erősödése a vállízületet tehermentesíti, izomból dolgozunk, nem ízületből.

Ez egy "keletnyújtó" póz, vagyis a testünk elülső, keleti oldalát megnyújtja, ezzel egyidőben a nyugati oldal erősen dolgozik, így a nagy hátizom, mély hátizom, a csípőt tartó izmok, a farizom és a hátsó combizmok megfeszülnek. Mint általában a hátrahajló pózokban, erősen aktiváljuk, eddzük az idegrendszert, rugalmassá tesszük a gerincet.                                            
Figyelni kell, hogy ne lógjunk a vállainkon.
Távolítsuk a fülektől a vállakat.(trapézizom)
A lapockát toljuk lefelé a farokcsont irányába.

Kilégzéssel felemelkedünk Adho Mukha Svanasanába, ez a test hátsó, nyugati oldalát megnyújtó, a keleti oldalt erősítő póz. Így a hasizom, psoas, csípő körüli izmok, quadriceps megfeszülnek, míg a hátsó comb- farizmok, vádlik megnyúlnak. Erősödik a mélyhátizom, a fűrészizom és a karizom.



Figyelni kell, hogy a vállat szélesítsük, forgassuk kifelé, ezzel elkerülhető a gyakori vállsérülés a becsípődés.
A vállakat ne húzzuk a fülekhez.
A hónalj lefelé nézzen.
A fej, nyak lazán lógjon.

Ebben a pózban lehet megtanulni a helyes válltartást, megerősíteni a felsőtestet, mely szükséges a hátrahajlításokhoz és kartámaszokhoz. Ebben a tartásban a fejünk a szív alá kerül, javul az oxigénellátása, ami frissítő hatású. A gerinc tehermentesítve nyújtózik. Mind a négy végtag érintkezik a talajjal, ami erőt ad, stabilizál, földel.

A két kutyapóznál a kezek és lábak közötti távolságot a gerinc rugalmasságától határozzuk meg. Merevebb hátnál hosszabb távolságot hagyjunk, majd később rövidíthetjük ezt.


Kezdő, középhaladó jógások kiváltó sort végezhetnek, míg a kellő erőt megszerzik a haladó hármashoz.  

Sasthanga Namaskara (nyolcpont)
Bhujangasana (kobra), vagy női Chaturanga (térd letesz)
Bhudarasana (megemelt föld) vagyis, Adho Mukha Svanasana

A jóga spirituális út is egyben. Testünk, lelkünk fizikai otthona, éppen ezért különös odafigyelést, szeretetet, gondoskodást érdemel.
Nos, őszintén megvallva én ebben a vállas kérdésben, még kevesebbet vállalok. Vata alkatomnál fogva, érzékenyebb ez a testrészem és azonnal jelez, ha túlvállalom magam, legyen fizikai, lelki, vagy mentális dologról szó.
Feltétlenül hiszek abban a bölcsességben, hogy önmagam tisztelete vezet el mások tiszteletéhez.
De tudom, hogy a kitartásom (Tapas), a gyakorlás meghozza az eredményt.  A földerőt, stabilitást, erős jellemet amit a Chaturanga Dandasana képvisel egyre inkább magaménak tudhatom.
Jógázáshoz a kéz és a láb mindig kéznél van.  :)


Namaste,

                                                                               

hétfő, február 03, 2014

Épflinsláfrok

A szokásos telefonbeszélgetésünk alatt megemlítettem a 89. évében lévő édesanyámnak, hogy almáspalacsintát sütök vacsorára. Mire Ő: áááááá épflinsláfrok, ómamám mindig így mondta, alma pongyolában. Így svábosan épfl. Ahh, már el is felejtettem mindent.
-Nem, nem felejtettél el  mindent, hiszen épp most osztottad meg velem egy gyermekkori emlékedet- válaszoltam.

Nagyon szeretem ezeket a perceket. Ilyen élményekkel - mert ez élmény nekem - kötődöm a gyökereimhez.
Korán elkerültem a családi házból, alig tizennégy évesen. A családom, szeretteim fizikai hiányát megtanultam lelkiekben pótolni. 
Nevetnek a gyermekeim mikor azt mondom celler a zeller helyett, vagy kájzersmárrni, a császármorzsa helyett és eszcájgot teszek az asztalra. 
Valójában ez a mostani  beszélgetés édesanyámmal világított rá, hogy így kötődöm gyermekkoromhoz és szeretteimhez, akik közül bizony sokan már elmentek. 
Mondják, el kell engedni halottainkat. Én azt mondom nem elengedni kell Őket, hanem elengedni a fájdalmat amit elvesztésük okoz. 
Nos, ezt én úgy teszem meg, hogy a mindennapi életem részévé teszem Őket. 
Nem, egyáltalán nem tudatosan történt ez, inkább csak LÉLEK-ből vezérelve.
Kőrbe nézek a lakásomban, házam körül, lelkemben, szellemiségemben és Ők mind velem vannak, megszólítanak. 
Megszólítanak egy-egy tárgy, vagy felbukkanó emlék formájában.
Olyankor egymásra mosolygunk a határtalanságban.


Almáspalacsinta, vagy ahogy dédnagyanyám mondta épflinsláfrok,
(Äpfel in Schlafrock), alma pongyolában.

Recept: készítek egy kicsit sűrűbb palacsintatésztát, eggyel több tojást használok, mint egyébként. A fehérjéket felverem. Két almát a tésztához reszelek, majd beleteszem a felvert fehérjéket. Kicsit bővebb olajban sütöm ki és kisebbeket készítek, mint a normál palacsinta.  Megszórom egy gondolatnyi fahéjas-porcukorral, általam készített kajszi-, vagy málnalekvárral tálalom. (Dorka lányom szerint, egy igazi anyuka nyáron befőz kajszi- és málnalekvárt.)

hétfő, január 20, 2014

A trataka és a Tudás

                 

Férjem elment a barátaival, kihasználom az egyedüllétet. Leülök a kandalló mellé
Jógafilozófiát tanulni, mert jógaoktatónak készülök, ezért szükségem van elméleti tudásra is.
Nézem a tüzet és sorolom a hét bölcset, (rishi) akik elhozták nekünk a jóga tudományát.
Egy pillanatra megállok, mert eszembe jut Judit. Mi lehet vele? Felállok, odamegyek a számítógéphez, hogy  megnézzem a leveleket. 
Jééééééé!!! Judittól levél érkezett, épp arról ír, hogy milyen nehéz a filozófia és milyen sok egyéb problémája is adódott. 
Nos, ez a finom érzékelés egyik formája, ezt nevezzük telepátiának.

Sokan gondolják, hogy a  jóga  csak  fizikai szintre   összpontosít, valójában a bennünk működő fizikai és szellemi szintekre egyaránt koncentrál. A durva fizikai testtől (Annamaya Kosha) halad a finomabb rétegeink 
(Manomaya Kosha, Anandamaya Kosha) felé.
Patanjali a jógaszútrákban kifejti, hogy megtisztulás által megtapasztalható a lélek. Ezek a tisztító gyakorlatok fizikai, elme és spirituális szinten történhetnek.
A shatkarma  (hat cselekvés) elsődleges szerepe, a fizikai testben áramló energiát blokkoló anyagok eltávolítása. Egyfajta méregtelenítés.
- dhauti   -  géznyelés, nyákhányás
- baszti    -  emésztőrendszer tisztítása,
- neti       -  orr tisztítás
- trataka  -  koncentrációs gyakorlat
- nauli      -  hasi szervek forgatása, masszírozása
- kapálabháti  -  erős, fújtató légzés

A jógaoktató képzőben bemutatásra került és kipróbáltuk a neti két fajtáját, (szutra, dzsala) valamint a tratakát.

A trataka az elme koncentrációjának erőteljes, egyszerű gyakorlata. Kitartóan kell nézni egy fix pontot, (például gyertyaláng) szemmagasságból, egy méter távolságból, mozdulatlanul. Ez leköti az elmét, mozgásba hozza a belső képességeket. Ha lecsukott szemekkel folytatjuk a gyakorlatot azt belső tratakának nevezik.
A gyakorlat alatt az agy megszokja a látványt, a külvilággal való kapcsolata visszahúzódik, így megnövekednek az alfa hullámok, meditatív állapotba kerülünk.

            "A lélek csendjében, az érzékek nyugalmában megpillantjuk Isten fenségét" (jóga aforizma)

Az igazi meditációban a személyiség hallgat, megjelenik a belső megismerés, a Tudás, mely tértől és időtől független. Ekkor már a jóga spirituális szinten való hatásáról beszélhetünk, ahol a karmikus terheinktől tisztulhatunk.
Véleményem szerint ez a legnagyobb dolog amit a jóga adhat az emberiségnek.

Tratakához használható szimbólumok pl. - kristálygömb, Síva lingam, mandala, telihold, a felkelő, vagy a lemenő Nap, csillag.
Jótékony hatásai: "szembetegséget, lustaságot, fáradtságot megszüntet" ( hatha jóga pradipikája).
Hat a gyenge memóriára, koncentráció fokozására, depresszió ellen, fejfájás ellen, fejleszti az akaraterőt.
A trataka az elménket a tudattalan felé irányítja, így megjelenik a tisztánlátás, fejlődik a telepátia, a pszichikus gyógyítóerő, a telekinézis.

Napok óta kész volt már a trataka bloghoz a vázlatom, de valami azt súgta, várj még... és én hallgattam erre a hangra. Kellett, hogy jöjjön ennek a TUDÁSnak a megtapasztalása. Ezért tartottam érdekesnek leírni  a bevezetőben saját tapasztalásomat. Szerettem volna ezzel bemutatni a finom energetikai érzékeléseink valódiságát. Hogy nem volt véletlen, ahogy a kandalló tüzét bámulva Judit eszembe jutott. 
Egyszerűen csak oda kell figyelni ezekre, észre kell venni őket. Tudatosítani kell és a tudattalanunk segítségünkre lesz.                                                                           
Érzékelésünk megváltozásával ez igazzá válhat mindnyájunk számára.

Most, a nyirkos, ködös, hideg napok estéire különösen ajánlom figyelmetekbe ezt a shatkarma gyakorlatot.
Jót tesz a szemnek és a léleknek egyaránt.                                                                                                          
 Namaste, Margit

vasárnap, január 19, 2014

Hungry...



Sri Chinmoy  mestertől  nagyon sokat tanultam, általa lelkileg, erkölcsileg sokat erősödtem.

Az Ő munkásságát az emberi összetartozás eszméje és a világbékéért való tevékenység jellemezte.






A következőket írta:
"Magyarország az angol szótár úgy betűzi a te neved: H.U.N.G.A.R.Y. Lelked engedelmével, kedves engedelmével törekvés-szívem a szót másképp szeretné betűzni: H.U.N.G.R.Y.(éhség).
Ez az, ahogy törekvés-szívem betűzi neved.
Éhes vagy Isten Szeretetére.
Éhes vagy Isten Békéjére.
Az emberi életben semmi sem lehet ennél fontosabb, jelentőségteljesebb, megvilágosítóbb és beteljesítőbb.
Amikor valamire őszintén éhezünk, siettetjük annak elérését. Ha éhesek vagyunk valamire, Isten végtelen Részvéte sietteti megelégedés-életünket...
...Ugyanakkor vannak országok, amelyek szeretnek felsőbbrendűséget gyakorolni.
 De te úgy érzed, Magyarország szíve úgy érzi: a felsőbbrendűség nem adhat nekünk világbékét. 
Csak a szív közvetlensége áldhat meg bennünket világbékével."

Hallgassuk sokszor az Egyetemes Béke Mantráját ami közelebb visz bennünket a Békéhez!

"Legyen jólét, béke, egészség és nyugalom, mindenki érje el a boldogságot és a bőséget"

Namaste, Margit

hétfő, december 30, 2013

Csokraink


A spirituális keresők előbb-utóbb szembetalálkoznak azzal a ténnyel, hogy lényünk sokkal több a fizikai testünktől. Vannak finomabb rétegeink, melyekkel a kapcsolatot egy finomenergetikai rendszeren, a csakrákon keresztül tartjuk. Ez a szanszkrit szó kereket (csokrot) jelent, utalva formájára és tulajdonságára, hogy itt energiaforgás, örvénylés zajlik.
A csakrák az étertestünkben találhatóak és a fizikai testünkhöz az endokrin rendszerünkön keresztül kapcsolódnak.
Hét  fő csakránk van:

  1. Muládhára - gyökérközpont 
  2. Szvádhisthána - szakrális központ
  3. Manipura - köldök központ
  4. Anáhata - szívközpont
  5. Vishuddhi - torokközpont
  6. Ágjá - harmadikszem-központ 
  7. Szahaszrára - fejtetőközpont

Az életenergia az elsőtől halad fölfelé és optimálisan nyitott állapotukban a környező testrészeket energiával látják el. A csakrákon nem csak felveszünk, hanem le is adunk energiát, ennek legszebb példája  a teljesen nyitott  Anáhata (szív) csakra  elfogadó szeretete,  a Krisztusi gyógyító erő, de energia leadás a Reiki gyógyító erő is.
Számomra talán legfontosabb Muládhára csakráról való ismereteimet, gondolataimat osztom meg veletek.




Magyarul nem véletlenűl gyökércsakraként emlegetett központunk, az ősökhöz, a földhöz, a gyökereinkhez való kapcsolódásunk helye. Az állati (ösztön) és az emberi tudat határa. Előző életeink tapasztalatai itt tárolódnak el, ezen keresztül hatnak ránk a karmikus élmények.
A gerincoszlop alján a gát és a végbélnyílás között található.
A föld energiája tölti. Színe a vörös, ami a saktira, a felfelé törekvő energiára utal.
Harmonikus működése esetén egészséges a kapcsolat az anyagi világgal, vitalitás, spirituális fejlődés a jellemző. Egészségesek, erősek vagyunk, két lábbal állunk a földön.
Túlműködés esetén erős egoizmus, agresszió, düh, túlzott anyagiasság jellemző.
Alulműködés esetén csekély az önbizalom, szenvedélybetegségek, félelem jellemző.

 A Muládhára csakra

Istene Shíva (a Hold) az "állatok ura" (Pashupati Maha deva)  jelképezve az ösztönvilág feletti győzelmet, mint lelki fejlődést.

Jelképe a négylevelű lótusz, ez utal a csakrában gyökeredző belső funkciókra, melyek: a szellem (manasz), az értelem (buddhi), a tudat (csitta) és az ego (ahamkára) működése.

Állata a hétormányú elefánt, a bölcsesség jelképe.
A hét ormány a föld hét kincsét (sapta dhatu) szimbolizálja, melyek a következők:

  1.  reproduktív szövetek
  2.  csontvelő és idegrendszeri szövetek
  3.  csont
  4.  zsírszövet
  5.  izomszövet
  6.  alakos vérsejtek
  7.  plazma, bőr                                                            

Ezek adják az ember anyagbaszállását, a testetöltést.

Mantrái a szanszkrit LAM, és a magyar EGÉSZSÉG szavunk.

Erősíti ezt a csakrát az Ú hang zengetése és a dobolásdobpergés hallgatása.

Megerősítései : Értékes vagyok; Szerethető vagyok; Biztonságban vagyok;
Szükségleteim kielégítődnek; Mindkét  lábbal a földön állok.

Ez utóbbi megerősítések különösen fontosak a szellemi úton járóknak. Az álmok, tervek megvalósításához földeltnek kell lenni, nem szabad "elszállni". A földelést a természettel, az anyafölddel való kapcsolat adja. Ez azt is jelenti, hogy szeretjük a testünket, elismerjük szükségleteit, törekszünk tudatos kielégítésére. Önmagunk szeretete vezet el mások tiszteletéhez, szeretetéhez.
Földeléshez használható eszenciák vannak  a kristályokban, az illóolajokban, a földszínekben és a földben termő zöldségekben. Ha valaki túlzottan el van zárva a természettől, segíthet  földelésén pl. a füstkvarc, mely ennek a csakrának a kristálya. Emellett viseljen szép földszínű  ruhákat, illatosítsa a levegőt szegfűolajjal, cédrussal. Étrendjébe gyakrabban  tegye pl. a sárgarépát, burgonyát, földimogyorót, ha nem vegetáriánus a húsokat.
Földeletlenségünk egyik jele az utazási betegség!

A Muládhára csakrához kapcsolódó életkorok : 0-7 év, 49-56 év. /Váradi Tibor: Szellemtudomány/
Érdekesnek tartottam ezt megjegyezni, mert ebben is fellelhető a magyar népmesék mágikus száma, mely az én életemben oly sokatmondó, valamint azt, hogy éppen 49-56 között vagyok és ezt a csakrát tartottam most fontosnak az életemben.
E csakrában ül Shíva gyermeke, Ganesha, az Akadályok Elhárítója, a hindu mitológia egyik legkedvesebb istensége, aki a földelemet uralja, emlékeztetve bennünket, hogy lábunk a földből gyökeredzik.
Mikor valaki már a dharma útját járja Ganesha segítségével elhárulnak az akadályok a vállalkozó elől és az égi kapuk megnyílásával elérkezik életébe a bőség; viszont, ha valaki a karma (ego) útján jár, komoly akadályokat gördíthet elé.



Talán mondanom sem kell, hogy érdemesebb a dharma útját, a ránk szabott életutat követni, hiszen itt  hatalmas erőkről, isteni beavatkozásokról van szó.

Egy kép, vagy egy kis házi oltár Ganeshának szentelve segítségünkre lehet.

Végezetül azt gondolom, hogy a  bőség először  a szívünkben, lelkünk lakhelyében kell, hogy megszülessen s ez majd tükörként jelenik meg  külvilágunkban, bennünk, emberi kapcsolatainkban, vagy anyagi gazdagságunkban.
A Muládhára csakrából az Erő és nem az erőszak kell, hogy megnyilvánuljon.
Ez az út a szívünkön át vezet.
Mivel mindenkivel egyek vagyunk, céljaink eléréséhez miért is gázolnánk át éppen önmagunkon.


Ezekkel a gondolatokkal kívánok egészséggel, bőséggel teli boldog új esztendőt mindnyájatoknak!

Namaste,  Margit

hétfő, december 16, 2013

A teljesség keresése

Mottó:

"Születésünk csak álom s feledés:

létünk csillaga, lelkünk, mely velünk kél, 
messziről ered, és véget nem mivelünk ér: 
nem teljesen emléktelen, és nem egészen védtelen
jövünk az Istenből, ki otthonunk..." Wordsworth
                                           

Az aktuális blogíráson meditálva, ez jutott eszembe: a teljességet miért is keresnénk kívül, a teljesség mi magunk vagyunk. 


 Álmomban jött el,

-épp negyvenkilenc voltam-
 Fehérlófia.

E  3  soros versem tömör, egy tényt közöl. 

Mikor 49 voltam(7x7) és ezt megírtam, előtte volt egy álmom. Egy csikó figyelőn néz egy hófehér lóra. Majd a hófehér ló pegazusként az égbe száll.  Ez a csikó én voltam s a fehér ló apám. Mikor felébredtem azonnal újraolvastam a Fehérlófia mesét. Mint minden magyar népmese ez is egy lelki beavatás, tele archetípusokkal.
Ki ne ismerné e mesét?! De valami hibádzott az álmomban,- gondoltam. Fehérló egy kanca, én pedig apámmal álmodtam. Aztán jött a felismerés. A táplálás női minőség és habár édesapám ekkor fizikailag nem élt már köztünk, 3 éve halott volt, de ugye táplálni lehet szellemileg is valakit...

Bevallom nektek, azóta, ha szembenézek magammal a tükörben sokszor könnyezem és mély alázatot érzek.
Jankovics Marcell: Fehérlófia

Nos, ez a szellemi, lelki kapcsolat azóta is tart.
Magyarság ( MAGság) tudatom belőle fakad. Ezért e név: Magyarka.



Budapest


Mikor megláttam ezt a  fotót, azonnal  megtetszett és megosztottam fb-on. De miért?! Olyan szürke, benne a ködbevesző Lánchíd és  a Bazilika. Majd eltelt pár nap s jött egy válasz. Hogy mi tetszik? Ami átsugárzik rajta. Krisztus és Széchenyi a legnagyobb magyar szellemisége.  

Fontos, hogy meglássuk minden szürkeség mögött a meglévő  Fényt!

Széchenyi István; Hallgasd meg imámat (részlet)


                  Mindenható Isten, hallgasd meg imámat.

                  Töltsd el szívemet
                  angyali tiszta szeretettel embertársaim,
                  hazám és honfitársaim iránt.
                  Világosíts fel lángszellemeddel 
                  és erős ésszel!



Bakos Attilát olvasom.  Csak  pár napja, hogy ezt a nekem talán legkedvesebb Petőfi idézetet találtam a Kőtörő fűben.


Petőfi Sándor: Sors, nyiss nekem tért...(részlet)


Sors, nyiss nekem tért, hadd tehessek

Az emberiségért valamit!
Ne hamvadjon ki haszon nélkűl e
Nemes láng, mely úgy hevít.

Láng van szívemben, égbűl-eredt láng, 

Fölforraló minden csepp vért;
Minden szív-ütésem egy imádság
A világ boldogságáért.


A Mohács-szigeten születtem, Sárosban. Édesapám erdész volt s én egy erdészházban születtem, csak egy karnyújtásnyira a Dunától.


József Attila: A Dunánál (részlet)


Én úgy vagyok, hogy már százezer éve
nézem, amit meglátok hirtelen. 
Egy pillanat s kész az idő egésze,
mit száz ezer ős szemlélget velem.
Látom, mit ők nem láttak, mert kapáltak,
öltek, öleltek, tették, ami kell.
Tudunk egymásról, mint öröm és bánat.
Enyém a mult és övék a jelen. 
Verset irunk - ők fogják a ceruzámat
s én érzem őket és emlékezem.

Anyám kún volt, az apám félig székely,

félig román, vagy tán egészen az.
Anyám szájából édes volt az étel,
apám szájából szép volt az igaz.
Mikor mozdulok, ők ölelik egymást.
Elszomorodom néha emiatt-
ez az elmulás. Ebből vagyok."Meglásd,
ha majd nem leszünk!..."- megszólítanak.

Megszólítanak, mert ők én vagyok már;

gyenge létemre így vagyok erős,
ki emlékszem, hogy több vagyok a soknál,
mert őssejtig vagyok minden ős-
az Ős vagyok, mely sokasodni foszlik:
apám s anyámmá válok boldogon,
s apám, anyám maga is ketté oszlik
s lelkes Eggyé én így szaporodom! 

Ebbe a kis önvallomásba loptam be a szent hármasságot magába foglaló verseket, hiszen a hármasság a teljesség.


Kívánok Krisztusi szeretettel teljes, áldott karácsonyi ünnepeket mindnyájunknak!


 Namaste, Üdv: Margit


http://www.youtube.com/watch?v=hG4uIE_yzlI